یسعی

نگاه فلسفه تاریخی به سیاست وحیانی
یسعی

وَجَاءَ مِنْ أَقْصَی الْمَدِینَةِ رَجُلٌ یَسْعَی...
پنداشته و انگاشته هایی در الهیات سیاسی تاریخ که می کوشد به زندگی عمومی بشریت در ساحت سیاست، نگاهی فلسفه تاریخی داشته باشد و تدبیر عمومی ساحت زندگی جمعی بشریت را با اتکا به آموزه های وحیانی بررسی کند

یسعی

نگاه فلسفه تاریخی به سیاست وحیانی





این صفحه به‌دنبال معرفی رویکرد ویژه‌ای در ساحت سیاست است که می‌تواند در عصر حاضر مورد توجه قرار گیرد؛ عصری که همه‌ی ظواهر دست‌به‌دست هم داده‌اند تا این‌گونه القا کنند که مدیریت میدانی ساحت حیات جمعی بشر دیگر نمی‌تواند مستند به معارف وحیانی اداره شود؛ چراکه وحی تعطیل شده و آموزه‌هایش به حاشیه رفته و وسع‌ سرپرستی وحی‌مدار مضیق گردیده است؛ عصری شبیه عصر مومن آل‌یاسین.

به‌راستی در این عصر، ساحت تدبیر حیات جمعی بشر که همان سیاست است را چگونه باید اداره نمود؟ با اندکی مسامحه می‌توان رهیافت یسعی در پاسخ‌گویی به این پرسش را "الهیات سیاسی تاریخ" نامید؛ تبیینی فلسفه‌ی تاریخی از ساحت سیاست بشری مبتنی‌بر آموزه‌های وحیانی.

موضوعات را در 7 گروه طبقه‌بندی کرده‌ایم:

«طرح درس»: این موضوع شامل یادداشت‌هایی است که برای تدریس "الهیات سیاسی تاریخ" می‌توان آن‌ها را به‌کار گرفت. این یادداشت‌ها، لحن آموزشی همان نگاشته‌شده‌هایی است که پیش‌تر صبغه‌ی پژوهشی یا تولید فرضیه داشتند.

«عصاره‌ها»: مجموعه‌ی یادداشت‌هایی که به جمع‌بندی فرضیه‌‌ها و پژوهش‌های پیشین شخصی اختصاص داشتند، ذیل این موضوع طبقه‌بندی شده است.

«خلاصه‌های علمی»: مطالب ذیل این موضوع، چکیده‌های مقالات یا کتاب‌هایی است که در راستای مساله‌ی کلان "الهیات سیاسی تاریخ" خوانده شده‌اند. این یادداشت‌ها بدون دخل و تصرف، صرفا به بیان خلاصه‌ی مدعای نویسنده‌ی مقالات و کتاب‌ها اختصاص خواهد داشت.

«تقریر سیاست»: یادداشت‌های این عنوان، به‌نحو خاص‌تری، به تقریر مفاهیم و مبادی علم سیاست رایج خواهد پرداخت.

«اندیشه‌ی سیاسی اسلام»: این عنوان، مجموع یادداشت‌هایی است که به تقریر مباحثی می‌پردازد که در دیسیپلین اندیشه‌ی سیاسی اسلام توسط اندیشمندان مختلف مطرح شده است.

«عصر تجدد»: موضوع یادداشت‌های این عنوان، نگاه انتقادی به اندیشه‌ی پشتیبان وضعیت فعلی عالم است که با عنوان عصر تجدد می‌توان آن‌ را با سایر ادوار دیگر تاریخ متمایز نمود.

«عصر جدید»: در این عنوان شواهدی هستند که بر شکل‌گیری یک عصر جدید در تاریخ بشر دلالت می‌کنند. جنس این نوشته‌ها بیش‌تر مستندات خبری و گزارش‌های سیاسی-اجتماعی از تحولات جهانی خواهد بود.

«نظریه‌ی پشتیبان انقلاب اسلامی»: طرح مبانی نظری انقلاب اسلامی از منظر الهیات سیاسی تاریخ، به‌نحوی که بتواند پدیدارشدن انقلاب اسلامی در عصر حاضر را در مقیاس فلسفه‌ی تاریخ اسلامی تبیین کند، ذیل این عنوان قرار گرفته‌اند.

«از یار مهربان»: فیش‌های گزینش‌شده از کتاب‌هایی است که به آن‌ها مراجعه داشتم را در ذیل این عنوان گردآوری کرده‌ام؛ ارجاعات ذیل این یادداشت‌ها، خواننده را به کتاب مورد نظر راهنمایی خواهد کرد.

«عرق‌ریزان روح»: نگاشته‌های آزاد و خودنوشت‌های شخصی در این عنوان قابل دست‌رس خواهند بود.